<!doctype html>




 


Ser brevet konstigt ut? Klicka här!



UPPSKATTAT PANELSAMTAL OM AUTISM

Den kände psykologen och författaren Bo Hejlskov Elvén medverkade i vårt digitala panelsamtal om autism och personlig assistans. Intresset var mycket stort och förutom en cirka 40 minuter lång föreläsning diskuterade Bo Hejlskov Elvén ämnet med vår regionchef Kristin Persdotter och svarade på tittarnas frågor. Missade du panelsamtalet? Du kan se det i efterhand, kolla länken längre ner i detta nyhetsbrev.

Zandra Fjälkeby-Berg är månadens personliga assistent och efter mer än 12 år i yrket har hon många goda observationer och råd.

Peter

 

HEJLSKOV ELVÉN GAV SINA BÄSTA RÅD

Det digitala panelsamtalet om autism och personlig assistans med Bo Hejlskov Elvén blev både välbesökt och uppskattat.
– 
Vi är där för att stödja, inte styra – så att personen får så mycket autonomi som möjligt, var Hejlskov Elvéns viktigaste budskap.

Bo Hejlskov Elvén är psykolog, författare och specialiserad inom autism. Innan panelsamtalet med Assistans för digs regionchef Kristin Persdotter och moderatorn My Gross höll Bo Hejlskov Elvén ett cirka 40 minuter långt föredrag. Han hänvisade till ”världens äldsta pedagogoiska debatt”, som inleddes av de gamla grekerna för 2 500 år sedan och handlar om vad som fungerar bäst: stödja den som inte uppför sig korrekt eller att styra personen till att göra rätt.

”Växt som behöver en pinne”
Bo Hejlskov Elvén är en tydlig förespråkare för stödja-perspektivet och drog parallellen till en trädgård där några växter behöver stödjas av en pinne när det blåser.
– Debatten pågår fortfarande, men det som visar sig fungera bäst är att stödja, sa han.
Men som så mycket annat är det inte svart eller vitt. Mycket handlar om att vi definierar personen ifråga som svag och sårbar – då tenderar vi att vilja stödja – eller som jämbördig, och då vill många i stället styra personen till att göra rätt.

Ökad empati
Bo Hejlskov Elvén gav ett exempel på en gammal dam som trillat på gatan och brutit sin handled och börjar skrika. Skriket i sig är ett beteendeproblem men så fort du som är där inser att hon fallit och skadat sig identifierar du henne som sårbar.
– Då börjar din process och det första som händer i den processen är att du tänker att ”hon gör nog sitt bästa”. Och eftersom hon gör sitt bästa tar du ansvar och går fram och frågar om du kan hjälpa till.
Han beskriver det som att nyfikenheten sätter igång empatin och människor som vi känner empati för gillar vi också.
– När det händer blir vi flexibla och accepterande. Det är okej när någon skriker, vi blir accepterande. Fast jag var på väg på lunch stannar jag kvar och klarar av att någon skriker.
Vi anpassar oss och börjar tänka på hur det kan bli bättre för personen. Det i sin tur kommer minska damens stress och oro vilket gör att hennes beteende (skrikandet) avtar.
– Och då blir vi stärkta i den grundläggande tanken som vi hade, att personen gjorde sitt bästa och när jag hjälper till blir det bättre. Vi hamnar i en god cirkel och det är här jag vill att du som assistent ska vara varenda dag på jobbet. Är vi hela tiden i det här flödet så är vi effektiva, sa Bo Hejlskov Elvén.

Svarade på frågor
Om vi i stället gör bedömningen att en person beter sig illa med flit lägger vi ansvaret på personen och blir inte lika nyfikna på varför personen gör som den gör. Bo Hejlskov Elvén gav exempel på en aggressiv bilförare som blinkar och vill köra om. I ett sådant läge ökar inte empatin utan stängs snarare av och vi gillar personen mindre. Det minskar vår acceptans, stress och emotion ökar vilket i sin tur får till följd att beteendet förstärks och vi har hamnat i en ond cirkel.
I det avslutande panelsamtalet fick sedan Bo Hejlskov Elvén frågor från tittare om allt från hur han ser på att fler diagnoser ställs i dag till relationen mellan mat och autism.

Det går att se hela panelsamtalet inklusive Bo Hejlskov Elvéns föreläsning i efterhand här: https://www.assistansfordig.se/seminarium/

MÅNADENS PERSONLIGA ASSISTENT

Zandra Fjälkeby-Berg

Hur länge har du arbetat som personlig assistent?
– Jag har jobbat i 12–13 år och för Assistans för dig sedan juni 2017.

Varför blev du personlig assistent?
– Jag jobbade inom förskolan tidigare och kände att det blev mindre och mindre tid med barnen och mer tid för att sitta med papper och andra saker. Sedan var det en vän till mig som började jobba som personlig assistent och jag testade och har blivit kvar. Att kunna göra något för någon annan och att känna att man verkligen har tid för en person och finnas där är väldigt tydligt inom personlig assistans.

Vad är det bästa med jobbet?
– Det finns jättemycket som är bra med det här yrket. Att känna att man hjälper till och finns där för någon som behöver det. Jag har alltid trivts bra, som assistent kommer du nära den du jobbar med, men också nära familj, anhöriga och sina kollegor.

Och vad finns det för nackdelar med jobbet?
– Jag har bara jobbat med två assistansanvändare under mina 12 år som personlig assistent. Men många ser det här yrket som ett tillfälligt jobb, eller ett extrajobb i väntan på ”det riktiga jobbet”. Det gör att det kan bli ruljangs på personal i personalgruppen och det är en nackdel för både assistansanvändaren, dennes familj, övrig personal och assistansbolaget.

Hur är din relation till assistansanvändaren?
– Hon är nio år yngre än mig och vi trivs bra ihop. Man kommer varandra väldigt nära. Vi har roligt tillsammans och vi assistenter finns alltid där som en stöttande hand när det behövs. Sedan är det viktigt att man också kan hålla en professionell nivå när det behövs.

Vad brukar ni göra under ett vanligt arbetspass?
– Just där jag jobbar är det en väldigt aktiv assistans. Vi gör allt från att äta frukost tillsammans till ett träningspass på gymmet, simma, shoppa eller finnas med hemma när hon sitter vid datorn och gör jobb och pluggar. Vi försöker få in en del kognitiv träning i schemat också och vi hjälper till med hemmasysslor och vi är ute på mycket resor så hon kan leva ett aktivt och bra liv.

Vad är ditt bästa tips till någon som ska börja arbeta som personlig assistent? 
– Att vara lyhörd och att finnas där utan att behöva säga så mycket, att vara en hjälpande hand men ändå inte hjälpa till för mycket. Det är svårt i ett assistansuppdrag – hjälper du till för mycket kan det hämma personens utveckling. Sedan gäller det att ha empati för andra människor och vara flexibel och visa engagemang. Det gäller att vara en bra kollega och ställa upp för varandra. Tänk långsiktigt och kom ihåg att du är i någon annans hem. Visa respekt!

PERSONLIG ASSISTANS I MEDIA





  • Vändning till det bättre? När samhället nu öppnar upp kommer många funktionshindrade förhoppningsvis få det bättre.
  • Kluvna känslor för budgeten. DHR tycker att regeringen brister i trovärdighet då den inte ger tillräckligt med uppräkning i schablonen för att täcka de löneökningar som assistenterna har rätt till.

Klicka på bilderna för att läsa artiklarna.

PÅ FACEBOOK OCH I SOCIALA MEDIER



En av de saker som vi har publicerat på Facebook den senaste tiden:

Indragen assistans. Pontus satsning på Paralympics är allvarligt hotad efter att han blivit av med sin personliga assistans.

Detta och mycket annat kan du hitta på vår Facebooksida.

Peter Wahlbäck, VD på Assistans för dig

telicon 08-572 366 01

mailicon peter@afd.se


 

 

This email was sent to *|EMAIL|*

why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences

*|LIST:ADDRESSLINE|*