<!doctype html>




 


Ser brevet konstigt ut? Klicka här!



VEM SOM FÅR ASSISTANS ÄR GODTYCKLIGT

En ny avhandling visar bland annat att möjligheten till juridisk hjälp är väldigt viktig för personer som är i behov av personlig assistans. Författaren Robin Bankel noterar att Försäkringskassan själva har bedömt att godtyckligheten för vem som får assistans kan vara hög. Och det exemplifieras genom de personer som han intervjuat i avhandlingen – flera beskriver det som ett lotteri. Bästa möjligheten att få det du har rätt till är att anlita en seriös assistanssamordnare som erbjuder juridisk experthjälp.

Hugo Rosenqvist är månadens personliga assistent och han planerar att ta med assistansanvändaren till en fotbollsmatch i Stockholm eller på konsert.

Peter

 

AVHANDLING VISAR VIKTEN AV JURIDISK HJÄLP

Juridisk kompetens har blivit en praktisk nödvändighet för att få den personliga assistans personen har rätt till. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet. 

Robin Bankels doktorsavhandling från Göteborgs universitet heter Responsibilisering – En studie av assistanssektorns kvasimarknad och den visar bland annat att många assistansanvändare väljer assistansbolag som kan erbjuda juridisk hjälp vid en ansökan om assistans.
– Assistanssektorn är troligen den sektor inom välfärden som gått längst i sin marknadsanpassning, vad jag vet är det den sektor där flest väljer ett privat alternativ och där det skett en ganska tydlig rörelse bort En ny avhandling visar bland annat att möjligheten till juridisk hjälp är väldigt viktig för personer som är i behov av personlig assistans. kommunala alternativ, säger han.

Hälften har överklagat
Anledningen till det är bland annat att privata assistanssamordnare som Assistans för dig erbjuder juridisk hjälp.
– Min ingång i avhandlingen var bland annat vad det är som styr valet av assistanssamordnare och det blev snabbt ganska tydligt att många väljer assistansanordnare på grund av upplevelser de har haft i kontakt med myndigheterna, kommuner och Försäkringskassan, eller att de inte haft kontakt alls och inte blivit informerade av kommunen.
Nästan hälften av de som erhåller assistansersättning i dag har varit tvungna att överklaga Försäkringskassans beslut. Och många som får avslag överklagar aldrig.

Godtyckliga bedömningar
Robin Bankel påpekar också att Försäkringskassan själva bedömt att godtyckligheten för assistansansökningar är ganska hög.
– Och det är en sak som de jag intervjuade upplevde – vissa får mycket kontakt med andra familjer med barn med liknande funktionsnedsättning och de kan ha beviljats personlig assistans samtidigt som de själva kanske blivit informerade att assistans inte är relevant för dem. Så då upplevde de att det fanns en skillnad där, och i vissa fall att de blivit nekade assistans när andra med snarliknande familjeförhållanden och assistansbehov beviljats assistans i stor utsträckning.
Därför kände sig vissa av de personer han intervjuat i avhandlingen motarbetade i kontakten med myndigheterna.
– Det ska sägas att det inte gäller alla, men det gör att folk vänder sig mot privata alternativ som erbjuder juridisk hjälp.

”Ett lotteri”
Flera av personerna som han intervjuar i avhandlingen beskriver proceduren kring avgörandet av vem som får assistans som ett lotteri: ”När man varit med i olika grupper på sociala medier, jag visste ju inte det, det var nytt för mig att folk började gratulera liksom:  Nej, åh vad bra! Åh fick ni 27 timmar, grattis! Då tänker man ju att det är inget att gratulera för. Men senare förstod man ju varför det var så, för att det är ett lotteri”.
I avhandlingen skriver Robin Bankel att det finns ”tämligen goda chanser för många att få myndigheternas beslut ändrade vid överklagande. Att ge sig in i en överklagandeprocess kräver dock en drivkraft som de sökande inte alltid besitter i en så utsatt situation”.
En av personerna han intervjuade formulerade det så här: ”När allt det här hände, och det kom som en total chock, så trodde jag för det första att man får hjälp i det här landet. Möjligtvis att det inte är lätt men att man får fan i mig hjälp, för de svagaste, de sjukaste. Att det finns någon form av likvärdig bedömning. Men det är ett lotteri, som bygger på din egen kraft. Du får göra nästan allting själv och det tycker jag är skamligt. För det välfärdssamhälle som vi tydligen har – det är skamligt […] Jag tycker det är fördjävligt att det ska vara så. Att det fungerar så i vårt samhälle. Det har konsumerat all vår tid att hålla på att kämpa och på mig går det hundra som aldrig orkade…Jag tänker på andra barn som inte får hjälp…familjer som har det tufft. Det borde inte vara så”.

MÅNADENS PERSONLIGA ASSISTENT

Hugo Rosenqvist 

Hur länge har du arbetat som personlig assistent?
– Jag har arbetat sedan 2018, men jag började jobba för Assistans för dig i maj 2021.

Varför blev du personlig assistent?
– Jag hade lite fördomar om att jobba i vården, men såg annonsen och kände att jag ville testa och ge det en chans. Jag gillar att ta hand om människor. Tidigare har jag sommarjobbat inom vården. Det är mycket roligare att vara personlig assistent, man har hand om en individ och bygger upp en bättre relation.

Vad är det bästa med jobbet?
– Det är att få göra en persons vardag bättre och försöka förgylla den. Och att se till så att assistansanvändaren mår bra och att komma på idéer.

Och vad finns det för nackdelar med jobbet?
– Jag har inte upplevt några nackdelar eller något negativt.

Hur är din relation till assistansanvändaren?
– Den är väldigt bra. Redan första veckan sa jag till mina kolleger att det här är inte någon jag bara åker och jobbar hos utan någon jag åker och umgås med. Det är skönt att ha en så bra relation med personen man jobbar med.

Vad brukar ni göra under ett vanligt arbetspass?
– Just nu blir det att vi sitter och pusslar en del. Vi kanske åker ut med bilen eller spelar spel. Sedan har jag lite idéer om att få med assistansanvändaren på en fotbollsmatch i Stockholm, eller gå på konsert och bio och komma ut lite mer.

Vad är ditt bästa tips till någon om ska börja arbeta som personlig assistent?
– Jag skulle vilja säga att först och främst att visa framfötterna och visa att du verkligen vill jobba med det du sökt. Och att se till att bygga en så bra relation som möjligt med assistansanvändaren för det är det viktigaste. Det är också viktigt att kunna prata med sina kollegor om det är något.

PERSONLIG ASSISTANS I MEDIA





  • Väntar på beslut. Ett år har gått sedan snart 19-åriga Gustav Forest fick avslag på sin begäran om fortsatt personlig assistans – trots grav autism, intellektuell funktionsnedsättning och ADHD. Nu väntar familjen fortfarande på förvaltningsrättens beslut.
  • Drar ett tungt lass självaIngvar och Marika Davidsson i Öjersjö har de senaste fyra åren inte fått en enda veckas semester – all ledig tid går till att kompensera för omvårdnaden av deras autistiska dotter Karin. Samtidigt nekar både kommunen och Försäkringskassan mer assistanstimmar.

Klicka på bilderna för att läsa artiklarna.

PÅ FACEBOOK OCH I SOCIALA MEDIER



En av de saker som vi har publicerat på Facebook den senaste tiden:

Många sjuka. Den höga sjukfrånvaron pga covid gör att anhöriga och vänner ibland får rycka in som en sista utväg, vilket kan leda till Försäkringskassan ifrågasätter assistansbehovet, säger Henrik Petrén på arbetsgivarorganisationen Fremia.

Detta och mycket annat kan du hitta på vår Facebooksida.

Peter Wahlbäck, VD på Assistans för dig

telicon 08-572 366 01

mailicon peter@afd.se


 

 

This email was sent to *|EMAIL|*

why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences

*|LIST:ADDRESSLINE|*