*|MC:SUBJECT|*







Ser brevet konstigt ut? Klicka här!



POLITIKERNA BORDE LYSSNA PÅ OSS

Vårdföretagarna – och däribland vår chefsjurist Marika Lindblom – bjöds in till Moderaternas riksdagsgrupp för att ge sin syn på personlig assistans. Det är såklart väldigt positivt: vi vill gärna att politikerna lyssnar mer på vad vi som arbetar med personlig assistans tycker om hur den fungerar. Kvalitetskrav var en sak som diskuterades under mötet och det är något som Assistans för dig har arbetat mycket med.

Zohra El Amrani är månadens personliga assistent och hon tycker det är viktigt att en person som är ny som personlig assistent snabbt lär sig rutinerna. En annan viktig egenskap är att vara positiv.

God Jul och Gott Nytt År!
Peter


DISKUTERADE KVALITET I RIKSDAGEN

Politikerna behöver lyssna mer på människor och företag som arbetar med personlig assistans. Det menar branschorganisationen Vårdföretagarna, där Assistans för dig är med. Nyligen var Assistans för digs chefsjurist Marika Lindblom inbjuden till riksdagen och diskuterade kvalitetsfrågor med personer i Moderaternas riksdagsgrupp.

– Jag tycker att politiken har tappat branschen och assistansanvändarna och vad vi tycker. Min uppfattning är att de som arbetar med personlig assistans, eller har personlig assistans, är överens om att det borde vara statligt huvudmannaskap – det är besvärligt med både stat och kommun – men ändå har inget gjorts ännu, säger hon.

Stort självbestämmande
Moderaterna har skrivit flera motioner om personlig assistans under året och bland annat om skärpta kvalitetskrav. Det fick Vårdföretagarna att höra av sig till partiet, som bjöd in organisationen för att höra deras perspektiv på frågan. Tillsammans med företrädare från ett annat assistansbolag träffade Marika Lindblom personer från Moderaternas riksdagsgrupp (socialutskottet).
– Vi pratade om vad vi anser bör vara fokus när man ska mäta kvalitet, hur det ser ut i dag och vilka förändringar som vore önskvärda. Assistansanvändarna har stort självbestämmande och måttet på kvalitet är i mångt och mycket att assistansanvändaren är nöjd. Är han eller hon inte det så kan den byta, det är en bra sak med personlig assistans, säger Marika Lindblom.

Inte bara skriftligt
De tre viktigaste förändringarna inom personlig assistans som diskuterades är ett renodlat statligt huvudmannaskap, indexering av schablonersättningen för långsiktigt hållbar finansiering och att tydliga kvalitetskriterier ska vara grund för tillstånd och tillsyn – och till skillnad från i dag måste tillsynen där dessa följs upp ske betydligt närmre kunden och anordnaren. Det vill säga genom faktiska möten med intervjuer och inte enbart utbyte av skriftliga underlag.
Att fastställa och regelbundet följa upp nationella kvalitetskriterier var en annan sak som diskuterades på mötet. I dag är genomförandeplan (där det framgår hur den personliga assistansen ska utföras) frivillig för assistansanvändaren. Den bör vara obligatorisk eller åtminstone borde det finnas en individuell planering för respektive assistansanvändare, enligt mötesdeltagarna. 

Kvalitetsledningssystem
En annan viktig fråga på mötet är att assistansanordnaren ska ha ett kvalitetsledningssystem med rutiner som säkerställer att assistansen kan bedrivas på ett kvalitativt sätt (vilket Assistans för dig har).
Marika Lindblom tycker att samtalet var givande och hon önskar precis som Vårdföretagarna att det fanns ett större förtroende mellan assistansaktörerna och myndigheterna.
– Nu känns det som att det blir så mycket fokus på fusk och fel saker. Visst kostar personlig assistans mycket pengar, men det gör alla insatser för personer med stora hjälpbehov. Synen att det kostar för mycket pengar måste ifrågasättas, säger hon.

Läs mer om Assistans för digs kvalitetsarbete här.

MÅNADENS PERSONLIGA ASSISTENT

Zohra El Amrani

Hur länge har du arbetat som personlig assistent?
– Sedan 2015 men jag började på Assistans för dig i april i år.
 
Varför blev du personlig assistent?
– Jag gillar att jobba inom vården och att hjälpa människor som behöver hjälp. Jag har arbetat i vården sedan 2006, att jag blev personlig assistent var mest för att jag sökte jobbet och fick fast anställning efter sex månader. 
 
Vad är det bästa med jobbet?
– Jag tycker om att bara ha hand om en person i taget. Det är skillnad mot till exempel hemtjänst där det är från en person till en annan, man hinner inte lära känna dem lika mycket. Jag har lärt mig jättemycket som personlig assistent.

Och vad finns det för nackdelar med jobbet?
 Det är svårt att säga. Det är klart att det kan hända att rutiner inte hålls och att det ibland är jobbigt men jag vill alltid visa att jag är glad och gör mitt jobb.

Hur är din relation till assistansanvändaren?
– Jag vill inte bli kompis med personen men jag är alltid glad och positiv och förbereder mig innan jag kommer till jobbet. Och det är mycket lättare att lära känna någon när man bara arbetar med en eller ett fåtal människor till skillnad från i hemtjänsten.

Vad brukar ni göra under ett vanligt arbetspass?
– Om jag jobbar till exempel ett dagpass brukar assistanvändaren ha dagaktivitet. Kanske blir det simhallen, en promenad och sedan hem och laga mat och städa. Det finns mycket att göra hemma. 
 
Vad är ditt bästa tips till någon som ska börja arbeta som personlig assistent? 
– Först ska man komma in och lära sig rutinerna i början. Jag tycker att det är viktigt att vara glad och positiv. Är du inte det kommer personen inte ta emot dig lika bra, han eller hon kommer märka om du inte är på bra humör.

PERSONLIG ASSISTANS I MEDIA





  • Nekades assistans.  Under flera år kämpade familjen Nilsson i Boden för sin son Oskars rätt till personlig assistans. Men trots att förvaltningsrätten – flera gånger – slog fast sonens behov fortsatte kommunen att avslå ansökningarna.
     
  • Många rädda för avslag. Ingen person med funktionsnedsättning ska leva som i ett Sverige-lotteri, beroende på vilken kommun man hamnar i, skriver FUB i en debattartikel.

Klicka på bilderna för att läsa artiklarna.

PÅ FACEBOOK OCH I SOCIALA MEDIER



En av de saker som vi har publicerat på Facebook den senaste tiden:

Trögt med tillgängligheten. Forskare från Lunds och Malmö universitet har samlat på sig ett stort material som skildrar hur vardagen ter sig för den som lever med funktionsnedsättning.

Detta och mycket annat kan du hitta på vår Facebooksida.

Peter Wahlbäck, VD på Assistans för dig

telicon 08-572 366 01

mailicon peter@afd.se



This email was sent to *|EMAIL|*

why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences

*|LIST:ADDRESSLINE|*