DISKUTERADE KVALITET I RIKSDAGEN
Politikerna behöver lyssna mer på människor och företag som arbetar med personlig assistans. Det menar branschorganisationen Vårdföretagarna, där Assistans för dig är med. Nyligen var Assistans för digs chefsjurist Marika Lindblom inbjuden till riksdagen och diskuterade kvalitetsfrågor med personer i Moderaternas riksdagsgrupp.
– Jag tycker att politiken har tappat branschen och assistansanvändarna och vad vi tycker. Min uppfattning är att de som arbetar med personlig assistans, eller har personlig assistans, är överens om att det borde vara statligt huvudmannaskap – det är besvärligt med både stat och kommun – men ändå har inget gjorts ännu, säger hon.
Stort självbestämmande
Moderaterna har skrivit flera motioner om personlig assistans under året och bland annat om skärpta kvalitetskrav. Det fick Vårdföretagarna att höra av sig till partiet, som bjöd in organisationen för att höra deras perspektiv på frågan. Tillsammans med företrädare från ett annat assistansbolag träffade Marika Lindblom personer från Moderaternas riksdagsgrupp (socialutskottet).
– Vi pratade om vad vi anser bör vara fokus när man ska mäta kvalitet, hur det ser ut i dag och vilka förändringar som vore önskvärda. Assistansanvändarna har stort självbestämmande och måttet på kvalitet är i mångt och mycket att assistansanvändaren är nöjd. Är han eller hon inte det så kan den byta, det är en bra sak med personlig assistans, säger Marika Lindblom.
Inte bara skriftligt
De tre viktigaste förändringarna inom personlig assistans som diskuterades är ett renodlat statligt huvudmannaskap, indexering av schablonersättningen för långsiktigt hållbar finansiering och att tydliga kvalitetskriterier ska vara grund för tillstånd och tillsyn – och till skillnad från i dag måste tillsynen där dessa följs upp ske betydligt närmre kunden och anordnaren. Det vill säga genom faktiska möten med intervjuer och inte enbart utbyte av skriftliga underlag.
Att fastställa och regelbundet följa upp nationella kvalitetskriterier var en annan sak som diskuterades på mötet. I dag är genomförandeplan (där det framgår hur den personliga assistansen ska utföras) frivillig för assistansanvändaren. Den bör vara obligatorisk eller åtminstone borde det finnas en individuell planering för respektive assistansanvändare, enligt mötesdeltagarna.
Kvalitetsledningssystem
En annan viktig fråga på mötet är att assistansanordnaren ska ha ett kvalitetsledningssystem med rutiner som säkerställer att assistansen kan bedrivas på ett kvalitativt sätt (vilket Assistans för dig har).
Marika Lindblom tycker att samtalet var givande och hon önskar precis som Vårdföretagarna att det fanns ett större förtroende mellan assistansaktörerna och myndigheterna.
– Nu känns det som att det blir så mycket fokus på fusk och fel saker. Visst kostar personlig assistans mycket pengar, men det gör alla insatser för personer med stora hjälpbehov. Synen att det kostar för mycket pengar måste ifrågasättas, säger hon.
Läs mer om Assistans för digs kvalitetsarbete här. |